fredag den 4. januar 2013

Kreativ!

"Kreativ!"

Det er det ord min mor ville beskrive mig med som det første. Hun har altid beundret mig for de kreative projekter jeg har kastet mig ud i, og som regel er lykkedes med, uden den store udfordring. Det er faldet mig ganske naturligt og jeg har ikke behøvet en masse øvelse for at få et nogenlunde resultat.

Det bedste eksempel er min lille "sy-butik" som kører på hobby basis. Jeg fik interessen efter at have fået min datter, Emma. Jeg så noget af det hjemmesyede tøj der var at købe rundt omkring, og tænkte at det måtte jeg da kunne finde ud af selv. Jeg tog fluks forbi min svigermor og lånte hendes gamle, men enormt funktionelle symaskine og gik ellers så småt igang. De første eksemplarer, skiller sig idag i den grad ud og det er tydeligt at sidst jeg havde en symaskine mellem hænderne, var i håndgerning dengang jeg gik i folkeskole. Men det var da brugbart, men det kunne også ses tydeligt at det var hjemmesyet.
Jeg har faktisk ikke gjort meget mere end at blive ved. Jeg har set lidt på noget af det købte tøj for at se hvordan det var syet, og min mor som er tidligere syerske, gav også et par råd med på vejen. Der gik ikke længe før jeg havde et kæmpe lager af stof i forkellige designs, fyldt i kasser og sytråd i regnbuens farver. Der skete ovenikøbet det, på en kold efterårsdag sidste år, at en hel splinterny symaskine dukkede op med posten. En gave fra mine forældre. Et klap på skulderen for godt og beundringsværdigt arbejde. 
Jeg har startet en side på Facebook som jeg bruger til at formidle nye designs og salg. Jeg prøver så vidt muligt at holde priserne nede. Nok mest fordi jeg ikke anser det som værende design i samme stil som de store mærker. Det er nok bare min ydmyghed. Jeg tør ikke helt tro på at det er så godt som andre giver udtryk for. Men jeg vil nu selv sige at jeg er blevet ret dygtig, alting taget i betragtning. Jeg er selvlært. Jeg syer kun varer på bestilling som jeg har prøvet af først.


Når det så kommer til kager... Mmmmh kager! Jeg elsker kage, men jeg tror faktisk mere jeg elsker at lave kage. Jeg kan blive så mættet af at lave kagen, at jeg ikke har lyst til selv at spise noget af den bagefter. Jeg vil gerne udfordres, så jeg besluttede mig sidste år for at lave en 3-lags cheesecake, eller en såkaldt Triple Heart Attack. 

Den smagte himmelsk!



Nu har jeg været lidt rundt på forskellige kage blogs for at hente inspiration, information og ikke mindst opskrifter. Desuden har vi idag fået et skønt nyt komfur fra Gram, som jeg glæder mig til at tage i brug. Så nu vil jeg kaste mig over nogle skønne lagkager, og når det lige er prøvet af med hjemmelavede bunde (hvilket jeg ikke har prøvet at lave før) og forskellige mousser og ganacher imellem lagene, så vil jeg trodse min egen modvilje og kaste mig ud i at arbejde med fondant også. Held og lykke til mig! Eller måske nærmere, knæk og bræk!

Dog skete der det op til jul, at jeg med selv samme billede som af kagen ovenfor, vandt en bog: Chokolade af Claus Meyer, fra Saxo.com, som jeg skal anmelde en opskrift udfra. Det lille projekt kan i som det første følge her på bloggen. Ja, altså lige bortset fra denne lange smøre om hvordan det hele startede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar