mandag den 25. februar 2013

Fondantblomster - en guide (del 2)



Andel del af min guide til fondanblomster fra bunden til nybegyndere ligesom jeg selv. Øvelse gør som bekendt mester og så let kan det altså gøres, med lidt tålmodighed og finesse.
Læs første del her.




Når fondanten er udstukket lægges den enkelte blomst på modeleringsunderlaget (billede 1). Brug værktøjet på billede 1 til at trykke ned på bladet fra spidsen og træk ind mod midten. På denne måde foldes bladet opad.

Gentag på mindre størrelse blad. Pensl med lidt spiseligt lim i midten af den store blomst, og placér blomsten i størrelsen mindre ovenpå og tryk let med et passende "ball-tool". Gør dette med det antal blomsterstørrelser du har til du har sat den allermindste størrelse fast med lim (billede 2-4).

Læg en lille sukker-perle i midten, ovenpå en lille klat spiseligt lim (billede 5).


Pensl evt. med lidt flydende spiselig maling i passende farve. Jeg har på billede 6 valgt en lys gul med perlemor.





Når fondant bladene er udstukket og veinet, kan de evt. males med pulverfarve, for at gøre dem mere livagtige. Man kan både blande pulverfarven op med lidt citron koncentrat eller klar spiritus og male det på. Eller det kan pensles tørt på bladene.





Det samme kan gøres med blomsterne. Afhængigt af hvad de skal bruges til. Jeg har valgt en "sparkling pink" til de pink blomster som skal bruges på  min datters fødselsdagskage.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar