fredag den 8. februar 2013

Fondantblomster - en guide (del 1)


Jeg har fået lidt tid til at arbejde ned i mindste detalje med fondant.  Det er blevet til 2 typer blomster og blade. Det er lavet mere eller mindre ud fra nogle tanker og ideer jeg har gået med og endelig fået tid til, altså ingen egentlig guide eller skabelon. Dog med introduktion til de forskellige redskaber.


Allerførst en lille intro af de nye redskaber jeg har fået købt mig, fra mit elskede Wilton! 
  • Gum-Tex: som bruges til at blandes i fondanten for at gøre den mere elastisk og gummi-agtig, så den er lettere at arbejde med og ikke flosser.
  • Foam pads: Bruges som underlag efter blomster eller blade er udstukket og efterfølgende skal formes yderligere.
  • Fondant former: Her ligges blomster og blade til tørring og kan holde formen.


Til at starte med skal fondanten æltes godt igennem og tilsættes gum-tex og farve og herefter æltes godt igennem til farven er ensartet. Fondanten rulles ud med en lille udruller og der udstikkes blomster eller blade. Jeg brugte plungers som på bladene også giver struktur.





Herefter skal blomsterne laves færdige, og til det bruger jeg et "ball-tool". Jeg ruller med den runde ende midt på blomsten og bladene begynder at forme sig opad.




Se del 2 for samling af blomster (kommer snart)

Husk også at deltage i min give-away her!




1 kommentar:

  1. Sikke nogle fine blomster! De er rigtig søde :)
    Se min guide til roser her. http://mettevinther.blogspot.dk/2012/05/guide-til-fondantmarcipan-roser.html

    Kærligst, Mette.

    SvarSlet