onsdag den 24. april 2013

Fødselsdagskage

Imorgen bliver min datter 2 år. Siden i mandags har jeg været igang i køkkenet. Jeg har sågar kastet mig ud i at arbejde med marcipan istedet for fondant denne gang!


Kagen

Jeg har lavet min lækre chokoladebunde som jeg altid bruger. Ja, jeg burde måske nok snart prøve noget nyt! Det må blive et nyt projekt.
I øverste lag blev det min lækre hindbærmousse for at give en skarphed i kagen. Og som noget nyt prøvede jeg en lys tobleronecreme i andet lag:

Opskrift: Lys tobleronecreme (1 lag)

200 g. lys toblerone
3 dl. piskefløde

Piskefløden opvarmes i en gryde, til lige under kogepunktet og tages af varmen. 
Tobleronen brækkes i trekanter og ligges ned i den varme fløde. 
Lad det smelte i 5 minutter og rør så godt og slut af med at røre med et piskeris til chokolade-fløden er jævn.
Stil det i køleskab til dagen efter. Dæk med folie, helt ned til selve chokoladen, så der ikke kan dannes kondens.
Næste dag piske cremen op med elpisker til den får en tyk konsistens.
Bemærk! Indtil cremen bliver pisket op kan den virke flydende.



Kagen smurte jeg op med 1:1 chokolade ganache med 70% chokolade for at få den gode bitterhed med der er i chokoladen. Herefter stod den til idag hvor jeg skulle arbejde videre med pynten.

Pynten

Jeg fik jo for noget tid siden en god gang marcipan fra kagekastellet.dk og havde i noget tid planlagt at bruge det til netop denne kage. Dog rækker en pakke på 250 g. ikke til at dække en hel kage, så en kreativ løsning måtte hurtigt i spil og det blev til en høj border i lyserød og toppen i lilla. 
Jeg pyntede med en lille buket roser på toppen. Det er første gang jeg selv har lavet roser i marcipan, men en god hukommelse og programmet "Det søde liv" med Mette Blomsterberg, var en stor hjælp. Senere vil denne marcipanrose-seance blive til en guide, så du selv kan lave disse roser derhjemme.

Borderen rundt om kagen blev lavet med en border-udstikker købt nedsat i Netto, og resultatet vil jeg da ikke klage over.



Hele armen måtte i brug da borderen skulle på kagen. Den blev sat på af to omgange med et rimeligt resultat.
Til sidst måtte der gang i en god flaske klar rom. Ikke til at drikke, men til at blande mine pulverfarver op med, så der rigtig kom skud i kagen. En pige på to skal nok kunne blive glad for sådan en glimmer-kage!







2 kommentarer:

  1. Du har vundet min give away ... jeg mangler din adresse :-) Nanna_schack@yahoo.dk

    SvarSlet