tirsdag den 9. april 2013

Opskrift: Franske Macarons

Så kunne jeg endelig finde tiden til at prøve mit Lékué Macaron sæt. Det gik rigtig godt, taget i betragtning at det var mit allerførste forsøg på de lækre franske makroner. Det blev de helt klassiske og med et lækkert fyld af mørk chokolade ganache.

Opskrift: Franske Macarons med chokolade ganache

Du skal bruge:

50 g. mandelmel
100 g. flormelis
1½ bgr pasteuriserende æggehvider
25 g. sukker


Sådan gør du:
Blend flormelis og mandelmel sammen i en minihakker. Sigt indholdet ned i en skål og sorter de små mandelstykker fra som ikke går igennem sien.
Kom æggehvider i en skål og pisk dem, hæld sukkeret i og piske hviderne stive.
Bland nu mandelmelet i hviderne med en gummispatel af 3 omgange. Bland forsigtigt indtil du får en blank dej med en tyk konsistens.
Kom nu dejen i en sprøjte pose med en rund tylle på ca. 1 cm. (Du kan også nøjes med at klippe tilsvarende hul i posen)




Tryk nu cirkler af dej ud på en bageplade. (Jeg bruger Lékué's macaron-sæt som er en kæmpe hjælp til at lave lige store macarons)
Bank nu bagepladen ned i bordet så luften tvinges ud af dejen. Lad den hvile i 30 minutter, mens ovnen får lov at varme til 160 grader.
Macaron bundene bages nu i 10-15 minutter alt afhængig af ovnen.
Lad herefter bundene hvile i 10 minutter, hvorefter du forsigtigt tager dem af bagepladen.
Læg en god teske chokoladeganache på en bund og find herefter en anden bund der passer i størrelsen, og tryk dem forsigtigt sammen.
Macarons kan holde i 2-3 uger hvis de ligger i en tætlukket beholder i køleskabet. 



Husk at deltage i min giveaway!


1 kommentar: